Представена публикация

Първа възрастова криза - Кризата на ината

автор: Ангелина Костова Настъпва на около две и половина, три годишна възраст (според особеностите на всяко едно дете може да е по различн...

24 септември 2013

23 начина за развиване на фината моторика

https://pixabay.com/bg/users/feeloona-694250/

Известно е, че развитието на речта и интелекта са в пряка зависимост от развитието на фината моторика. Точно затова й се отделя толкова голямо внимание в предучилищна възраст на децата. Фината моторика може да се развива и от родителите вкъщи, в домашни условия.

Съществуват много и различни игри с пръстите на ръцете, конструктори и творчески занимания. По принцип всяко едно действие, в което участват ръце и малки предмети способства за развитието на фината моторика.
Необходими са няколко минути на ден, в които родителят да се занимава заедно с детето като поиграят с него на различни игри, полезни и интересни за всяко дете в доучилищна възраст.


При много малките деца може да изключите упражненията с острите предмети. При всички - проявявайте повишено внимание, т. като се работи с малки предмети!


1. Дайте на детето клечки (първо по-големи, а като усвои упражнението и по-малки), от които да направи контурите на различни предмети – стол, къща, геометрични фигури и всичко, което ви хрумне и може да бъде направено с клечки.
2. Нека се направи гривна, гердан или коланче от кламери в различни цветове.
3. Да изреже от хартия всякакви фигури. Започнете с изрязване по контур първо на права линия, после на зиг-заг и като овладее добре работата с ножици нека да изреже елхичка, кръгче, квадрат, къщичка и каквото ви хрумне. Опитайте изрязване с другата ръка (ако детето работи с дясната му дайте да реже с лявата и обратно).
4. Дайте на детето връзка от обувка, на която да наниже големи мъниста, макарони, и всякакви подходящи за нанизване малки предмети. Използвайте дебел конец, на който да наниже копчета.
5. Смесете в купичка боб, леща и грах и помолете детето да сортира всеки вид зърна в отделна купичка. Направете същото с ориз, жито и царевица.
6. Нека детето закопчава и разкопачва различни по размери копчета, ципове, капси, кукички, катарами, да връзва и развързва връзки и да прави всякакви възли.
7. Да завинтва и отвинтва капачки на различни по вид и размер кутийки, бурканчета, шишета.
8. Да вади с лъжица стъклени топчета от една купичка и да ги слага в друга.
9. Да пуска малки предмети (копчета, мъниста, топчета) в тесен цилиндър (шишенце от минерална вода).
10. Да навива конец на макара и на кълбенце.
11. Да вдява конец в игла (вземете голяма игла, с тъп връх и голямо ухо).
12. Да пришива копчета и да прави различни видове бодове с игла върху парче плат.
13. Да изтрива с гума нарисувани с молив драскулки.
14. Да капе с капкомер в шишенце с тясно гърло.
15. Да си слага и сваля пръстен (масаж на пръстите).
16. Да забива кабърчета в парче дърво.
17. Да скрие носна кърпичка в дланта си като използва само пръстите на същата ръка.
18. Да простира кърпички, бельо, чорапки на опънато хоризонтално въже и да ги защипва с щипки.
19. Да размества мънистата на броеница с двете ръце, първо едно срещу друго, после в противоположни посоки.
20. Да търси „съкровища“ скрити в сензорна кутия, пълна с боб, грах или леща и да ги отделя в купичка ( Направете си сензорна кутия. За целта сложете в голяма кутия боб, грах, леща, ориз, кафе или кинетичен пясък, поставете вътре миниатюрни играчки и разбъркайте така, че да се скрият. Много е забавно ровенето в боба и търсенето на малките „съкровища“).
21. Да стиска и отпуска гумен ринг с ръка.
22. Да играе с гумена, пластмасова или дървена топка с шипове – „таралеж“.
23. Да играе с конструктор, мозайка и други фини предмети.


Както виждате, развиването на фината моторика е много лесно и забавно!

Помнете: от най-голямо значение е емоционално споделения контакт с детето!

психолог Ангелина Костова