Представена публикация

Първа възрастова криза - Кризата на ината

автор: Ангелина Костова Настъпва на около две и половина, три годишна възраст (според особеностите на всяко едно дете може да е по различн...

За ролята на психолога


https://pixabay.com/bg/users/geralt-9301/
Кога да се обърнем към психолог?
Чести и продължителни периоди на лошо настроение, тъга, агресивно поведение и реагиране, необичайна мълчаливост, стеснителност, неувереност, страхове, реакции на негативни промени в семейството, поява на хронични заболявания, фобии, кошмарни сънища, проблеми със съня, затруднения в общуването, невротични симптоми и др., с които повече не можете да се справите сами. 

С какво помага детският психолог?
Детският психолог работи с различни състояния и проблеми. Той е средството, което ще подпомогне родителите да стигнат до причините, породили актуалния конфликт и сами да намерят решенията на проблемите, да открият своите собствени ресурси за справяне с конфликтни ситуации. Детският психолог ще работи с детето, за да открие и то своите актуални качества, сили и ресурси.

Колко бързо се разрешава един проблем?
За това е нужно време тъй като ситуациите не се разрешават мигновено и с вълшебна пръчка. Всеки проблем има своята причина, динамика. Нужно е търпение и съдействие от страна на родителите, както и активно участие в процеса. Съвместната работа на родител и психолог е много важно условие, за постигане на желаната цел.

Работи ли позицията „Ето моето дете, променете го!”?
Често се среща ситуация, в която родителят води детето си при психолога и очаква психологът да го коригира. Такава позиция не работи. Най-напред, преди да започне работа с детето психологът има нужда от родителя – да разговарят, да набере възможно най-много предварителна информация за това, защо родителят се обръща към детския психолог. Особено, когато се касае за дете в ранна детска възраст 0-7 години и ранна училищна възраст до 10-11 години.  
За да постигне максимален ефект психологът работи и с родителите, а корекцията при детето на свой ред идва от промяната на родителските нагласи и поведение по отношение на детето, а също така и по отношение на другия родител.

Какво да кажем на детето, отивайки при психолог?
Истината. 
Нужно е детето да е информирано, че ще посетите психолог и каква е целта на посещенията. Не е добре да криете къде го водите, или да използвате обяснението, че "ще те заведа при една моя приятелка/приятел, или на гости." За да е ефективна терапията, детето трябва да е подготвено за онова, което ще се случи при психолога и защо се налагат тези срещи.

Как протичат сесиите?
Първата сесия е съвместна - родители и дете. След това се обсъжда и съставя график на посещенията: индивидуални срещи с детето, индивидуални срещи с родителите, съвместни срещи с родители и дете.

Помага ли само една консултация?
Да, в някои случаи помага. Понякога в рамките на една сесия родителят, изговаряйки гласно тревогите си, успява да  намери решенията, да промени нагласата си и гледната си точка към проблемната ситуация. Така дори една консултация с детски психолог  може да даде много.

Ако не останете удовлетворени от консултацията?
Психологът не е човекът с универсалните отговори. Той е средството, проводникът на Вашите собствени сили за справяне с проблемите. Всеки човек, в това число и Вие, и психологът, е уникален в своите състояния, преживявания, поведение и т. н. 

Ако усетите неудовлетворение след първата среща не мислете, че проблемът е неразрешим. Просто потърсете своя психолог.

И не забравяйте, че за всяка болка има билка и за всеки проблем има решение. Ресурсите за справяне са в самите Вас, а психологът ще Ви подпомогне да ги преоткриете.