Аутизъм и сензорни нарушения, водещи до проблеми с храненето

Родителите на деца с нарушения от аутистичния спектър често се сблъскват с трудности по време на хранене.
Детето може да отказва нови храни, да има силни предпочитания към определени текстури или да проявява стереотипни поведения около храната.
Това не е просто каприз – често причината е свързана със сензорната обработка.

Как сензорната интеграция влияе на храненето?

Сензорната интеграция е процесът, чрез който мозъкът обработва информация от различни сетива, за да реагираме адекватно на околната среда.
При децата с аутизъм този процес може да бъде нарушен, което води до хипер- или хипочувствителност към различни стимули.
Те могат да се прояват в храненето, като реакция към:

Текстура на храната

Някои деца може да не понасят храни с определена текстура, както и да препочитат основно хрупкави храни и такива със силен вкус.

Цвят и външен вид

Ярките цветове или необичайният външен вид на храната могат да предизвикат нежелание тя да бъде опитана.

Мирис и вкус

Силните аромати или вкусове могат да бъдат неприятни и да доведат до отказ от храната.

Какви храни предпочитат децата с нарушения от аутистичния спектър?

Много деца с аутизъм имат ясни предпочитания към определени храни, които отговарят на техните сензорни нужди.

Например:
Меки храни – мляко, йогурт, пюре, супи
Хрупкави храни - чипс, сухари, солети, крекери
Храни с определен цвят - бели, жълти или бежови храни
Храни с особено силен вкус – луканка, салам, кашкавал, солени ядки
Сладки храни – шоколад, бисквити, сладолед, подладени напитки и сокове

Тези предпочитания могат да се обяснят с нуждата от насищане при депривация или с избягване на силни сензорни стимули при свръхсетивност. Разбира се, при всяко дете има индивидуални специфики.


Защо някои храни се отхвърлят?


Отказът от определени храни може да се дължи на:

  • Неприятна текстура - храни, които са твърде влакнести или лепкави

  • Неприятен мирис или вкус - храни с интензивни аромати или вкусове

  • Необичаен външен вид - храни с ярки цветове или необичайна форма


Тези реакции са резултат от сензорната чувствителност и не са проява на каприз.


Как да помогнем на детето да приеме нови храни?


Предлагането на нови храни изисква търпение и последователност.

Ето някои стратегии:

1.  Постепенно въвеждане на новата храна

Започнете с малки количества от новата храна, комбинирани с любими храни. Нека новата храна винаги присъства на масата, дори детето да не й обръща внимание.

2.   Наблюдение на реакциите на детето

Следете как детето реагира на новата храна и адаптирайте начинът на предлагането й.

3.   Създаване на спокойна обстановка

Осигурете тиха и спокойна среда по време на хранене, без разсейващи фактори като екрани на телевизор, таблет, телефон.

4.  Включване в приготвянето на храната

Нека детето участва в избора и подготовката на храната, доколкото е възможно.

5.   Позитивно подкрепление

Хвалете усилията на детето, а не резултата. Малките напредъци са по-значими.


Разбирането на сензорните нужди на детето с аутизъм е ключът към успешното хранене. С търпение, последователност и подходящи стратегии можем да помогнем на детето да разшири своите хранителни навици и да се чувства по-уверено по време на хранене.


Източници:

  • Cermak, S. A., et al. (2010). Food selectivity and sensory sensitivity in children with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 40(1), 1-10. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3601920/

  • Nimbley, E., et al. (2022). Sensory processing and eating behaviours in autism. Frontiers in Psychology, 13, 954567. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9545673/

  • Karaca, B. D., et al. (2025). The relationship between sensory sensitivity and eating behaviours in children with autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S3050656525001567

  • Lin, I., et al. (2022). Interventions for feeding disorders in autistic children. Baylor University Medical Center Proceedings, 35(2), 227-233. https://baylor-ir.tdl.org/items/f76f15db-bdb0-4900-964b-52e5047df67a

Ангелина Костова, психотерапевт

Популярни публикации от този блог

23 начина за развиване на фината моторика

Аутизъм

Първа възрастова криза - Кризата на ината