Представена публикация

Първа възрастова криза - Кризата на ината

автор: Ангелина Костова Настъпва на около две и половина, три годишна възраст (според особеностите на всяко едно дете може да е по различн...

23 юли 2022

Кинетичен пясък

Кинетичният пясък е толкова забавен!

Кинетичен пясък

Децата (а и ние, големитe) обичат този тип пясък за игра, който се движи и е магически, не само на вид и допир, а също така носи сензорна информация и насища сетивната система с усещания.

Тази хубава сензорна игра дава и други ползи - развива фината моторика, подпомага ученето, концентрацията на вниманието, мисленето, развива въображението и др. Чрез стимулиране на сетивата, тя насърчава здравословното развитие на мозъка. 

Направете си сами с детето сензорна кутия с кинетичен пясък, играйте, учете и се забавлявайте заедно.

Помнете: от най-голямо значение е емоционално споделения контакт с детето!

психолог Ангелина Костова


Creative Commons License

Статията, публикувана в този блог е авторска и правата върху нея са защитени от 
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ако използвате, разпространявате, публикувате текстове или части от тях от този блог Вие сте задължени изрично и ясно да декларирате източника/автора на текста!


21 юли 2022

Сензорни кутии

снимка: Личен архив

Сензорните кутии са изключително лесни за направа и са чудесно забавление за малките деца. Освен, че са много интересни и приятни за игра, те имат и други ползи – подпомагат развиването на фината моторика, ученето, концентрацията на вниманието, мисленето, развиват въображението и др.  Когато играта е споделена с други деца или с възрастни, тя подпомага емоционалното развитие, комуникацията, изгражда способности за извършване на съвместни дейности. Чрез стимулиране на сетивата, тези кутии насърчават здравословното развитие на мозъка, насищат сетивната система с усещания и й носят така полезната сензорна информация за заобикалящия детето свят. Особено подходящи са за деца със сензорни дефицити.

Какво е подходящо да сложим в сензорната кутия?

Всичко е въпрос на вашата фантазия, но тук ще изброя някои от най-често използваните „пълнители“ за сензорни кутии:
  1. Кинетичен пясък
  2. Боб
  3. Оцветен ориз
  4. Кафе
  5. Оцветени макарони с различни форми
  6. Гел топчета за цветя
  7. Малки оцветени камъчета
  8. Грис
  9. Оцветена сол
  10. Вода, лед
  11. Нарязана на ситно хартия и др.




Изследването чрез допир и усещане може да бъде чудесно преживяване за повечето деца. Сензорната информация, която дават сензорните кутии е благоприятна за укрепването на нервната система на детето

Ще откриете, че то предпочита някои сензорни материали пред други, така че не се отказвайте, опитвайте, предлагайте нови сензорни стимулиНека детето води в тази игра!

Помнете: от най-голямо значение е емоционално споделения контакт с детето!

19 май 2022

Система за комуникация, чрез размяна на картинки PECS.


На много хора, които страдат от разстройство от аутистичния спектър често им е трудно да използват езика и речта по целенасочен начин, за да изразят себе си или да поискат нещо от хората около тях. За тази цел е разработен PECS. Това е комуникационно средство за хора с нарушение в комуникацията, например аутизъм. Тази система им осигурява в голяма степен независима комуникация.

Съществуват различни системи за комуникация между хора, които по някаква причина не използват реч. В тази кратка статия ще дам само основна информация за системата PECS. И не, за да я рекламирам, а защото в своята практика от първо лице съм се уверила в ползите от нея. Обучих се да работя по система ПЕКС в „Карин дом“, Варна, където се намира един от най-добрите екипи от специалисти, работещи с деца с нарушения от аутистичния спектър.

За децата с аутизъм, а и за тези, при които има нарушение на речевите способности, системата PECS е полезна, тъй като чрез нея те могат да бъдат запознати с функцията на езика и възможностите за взаимодействие с околната среда. Едно такова помощно средство за комуникация като Комуникационната система чрез размяна на картинки PECS поддържа точно това.

С помощта на картинки детето може да изрази своите желания и нужди - и то много успешно: много хора с аутизъм усещат полезността на комуникацията като средство за разбиране и взаимодействие с другите за първи път чрез използване на метода PECS като средство за комуникация.

Как работи методът PECS?

Комуникационната помощ е създадена за тези, които са засегнати от аутизъм или други нарушения в развитието. Тя съдържа шест фази.

В първата фаза са необходими двама специлисти – първият е т. нар. Комуникативен партньор, а вторият подкрепя детето и се нарича Физически подсказвач. Фазата се състои в обучаване на детето да подаде на Комуникативния си партньор картинка с изображение на желан обект или действие. Задачата на Комуникативния партньор е да се съобрази директно с това искане. Така с помощта на това комуникационно средство невребалното дете научава, че взаимодействието с околната среда си заслужава – то получава това, което иска, чрез комункация с околните.

В следващите фази методът PECS учи диференцирането на изображенията и способността за комбиниране на отделните изображения в изречения от типа „Аз искам …“ и т. н. Детето се научава да използва атрибути, да отговаря на въпроси и да прави коментари.

Ще срещнете и доста негативна информация от типа, че PECS пречи на появата на реч при деца с нарушение на речевите способности. Не, това не е вярно. Системата подпомага комуникацията и последващата поява на речта, а дори и при невербални хора това е един добър начин за комуникация с околните.

Доверете се на обучени специалисти, когато започнете обучението на детето си да използва алтернативна система за комуникация.

Creative Commons License

Статията, публикувана в този блог е авторска и правата върху нея са защитени от 
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ако използвате, разпространявате, публикувате текстове или части от тях от този блог Вие сте задължени изрично и ясно да декларирате източника/автора на текста!


10 септември 2014

Първа възрастова криза - Кризата на ината

https://pixabay.com/bg/users/joellelc-563758/


Настъпва на около две и половина, три годишна възраст (според особеностите на всяко едно дете може да е по различно време, понякога и на около 4 годишна възраст). Това е т.нар. бебешки пубертет или още „Кризата на ината” [стр.92, Психология на детското развитие, проф. Ив. Бончева].

В този период детето иска да направи всичко само. То вече е подготвено за своята самостоятелност и започва да изпробва своите възможности – да се катери, да кара колело, да скача от високо, да рита топка, да се опитва да рисува върху лист, а защо не и върху стените, масата и където намери, да се храни и пие от чаша самостоятелно, да се съблича и събува, да се облича и обува, да контролира физиологичните си нужди и т. н. Говорът се развива, изреченията стават сложни, започват разнообразните въпроси и влизането на детето в различни роли у дома, в детската градина, навън. Започва да се състезава с другите деца. То активно играе с играчки, но и с наличните му предмети вкъщи и много обича да подражава на големите – да готви, чисти, простира, храни, къпе играчките, разучава телефона на татко, гримира се с козметиката на мама и какво ли още не.

До тук – добре.
Но детето все още няма окончателно формирани пространствено-времеви усещания, поведението му е импулсивно и то следва своите потребности и желания, като все още не умее да изпълнява чуждите.
Получава сблъсък между това, което то иска да прави самостоятелно и правилата, наложени му от вън, от средата – родители, възпитатели и др. Този сблъсък поражда криза. Тази Първа възрастова криза е много важен период в развитието на детето.

Какво се случва?

Детето вече е достатъчно пораснало физически, за да се справя само, но още няма опит как да направи това. Не умее да изрази този свой порив с думи. Често поведението му е неочаквано, дори застрашаващо здравето му, понякога агресивно или автоагресивно. Ние възрастните сме нащрек, започваме да налагаме забрани и да блокираме на физическата активност – Не се качвай там! Ще паднеш! Не рови в този шкаф! Стой мирно! Пази тишина! и пр., и пр.

Детето иска да удовлетвори своите желания и да изследва околния свят, но срещайки забрани, реагира с познатите му от по-ранната възраст модели. Когато децата са малки, бебета, всички възрастни се радваме на двигателната им възбуда – те ритат с крачета, търкалят се, движат се бързо и т. н. Около втората - третата година детето си служи със същите движения, за да постигне своето: рита, блъска, хапе, крещи, търкаля се и т. н.

Когато има израз на неудовлетворение на желанията на детето, то започва да реагира по познатия му начин.

Разбира какво му казват големите, но неговата потребност да се справя само, да разузнава, да се учи и дори да се заинати, е по-силна от готовността му да послуша възрастния и да се съобрази с наложените правила.

Как да се справим?

И как да подпомогнем детето да премине през тази своя криза сравнително безболезнено за всички? Няколко са нещата, които бихме могли да направим, за да се преодолее неприемливото, агресивното или автоагресивното поведение при вече порасналото дете:

Добре е да му дадем модел как да се справи, да му покажем, да направим „нещото” заедно, родител/и и дете. Освен, че му се дава пример, модел, съвместното извършване на дейностите (независимо дали е игра, четене на приказка или дейност от ежедневието) дава на децата и така нужния им контакт с родителя, те наблюдават, имитират, трупат опит.
Да помолим детето да ни помогне като си разменим ролите и си поиграем (например мама става дете, а детето мама).
Да отстояваме наложените правила и режим, като обясним на детето какво искаме от него или какво е направило (не многословно - детето разбира думите, но все още не може да осмисли казаното, затова е добре да използваме кратки изречения и инструкции).
Да сме на „една ръка разстояние” (достатъчно наблизо, за да го подпомогнем, но и достатъчно далеч, за да не правим всичко вместо него).
Да подходим с търпение, спокойствие и обич.

Тази Първа възрастова криза и свързаните с нея поведенчески реакции на две и половина, три годишното дете е част от неговото израстване, няма как да ни подмине или да я прескочим. Детето ни има нужда от нас, родителите, за да премине през нея, да го гушнем, когато страда, да сме до него, за да му покажем и обясним, да го оставим да опита да се справи само, като не го блокираме, а го подпомогнем с обич и търпение.

И да го поощрим, когато е успяло в своя самостоятелен опит, защото Аз мога сам! е от голямо значение за емоционалното израстване на три годишното дете и му дава стимул и увереност да научи още повече, да умее още повече, да получи своя жизнен опит, който ще му помага да се справя в разширяващия се негов свят (в който ние, големите, сме на едно оптимално разстояние, за да го контролираме) - до следващия скок в неговото развитие и следващата Втора възрастова криза - Кризата на първокласника.


Creative Commons License
Статията, публикувана в този блог е авторска и правата върху нея са защитени от 
Ако използвате, разпространявате, публикувате текстове или части от тях от този блог Вие сте задължени изрично и ясно да декларирате източника/автора на текста!


09 септември 2014

Втора възрастова криза – Кризата на първокласника.

https://pixabay.com/bg/users/klimkin-1298145/


Детето вече е преминало през предучилищната възраст. То е развило своята социална компетентност, станало е самостоятелно (но все още се нуждае от подпомагане, контрол и присъствие на възрастен в различни житейски ситуации). Дейностите, които извършва стимулират активното му внимание, емоциите му са по-устойчиви. Детето е осъзнало своя пол.

То използва съзнателно речта, и разказва минали събития или чути/прочетени истории. Става все по-любознателно. Фантазиите и страховете му са по-мащабни. Вече се е отделило от майка си и общува с други възрастни и с деца. Действията му са не така импулсивни.
Започва неговото обучение в училище. Детето се сблъсква с нови изисквания, правила и норми.

Какво се случва?

До този момент то се е ориентирало в семейните норми, разширени при повечето деца с тези от детската градина. С тръгването в първи клас, освен новите правила и изисквания, се появява и авторитета на учителя. „Ученето е не просто занимаване с нещо ново и различно, но постижение, въз основа на което има оценка от учител и родител, има и съревнование, провокирано от словесния коментар на възрастните” [стр.97, „Психология на детското развитие”, проф. Ив. Бончева].

Първокласникът има потребност да контактува с всички деца, да получи обичта на възрастния (учителя) и се бунтува, когато е изместен от друго дете. Иска всички деца да го харесват, да са му приятели, неговите желания да се изпълняват и да не се съобразява с желанията на другите. Той преживява своя вътрешен конфликт. В тази възраст намесата на възрастния е ограничена и детето е поставено в ситуация да се справи относително само.

Това е и психологическата задача на Втората възрастова криза: „Потребността на детето да намери своето място сред връстниците и да се научи да разрешава самостоятелно (без намесата на възрастен) конфликтите с тях.”

Възможно е детето да реагира агресивно или автоагресивно, да повтори усвоените модели от Първата възрастова криза и да регресира, но и да успее да видоизмени своята реакция и поведение, повлияно от връстниците, учителя и др. и да потърси сътрудничество и подпомагане.

Как да се справим?

Да разговаряме с детето за породилите се в него агресивни чувства. Добре е да говорим с детето тогава, когато то е в състояние да ни слуша, да сме спокойни (децата чуват преди всичко тонът, с който им се говори и блокират голяма част от думите, когато им се караме), да използваме достъпни за възрастта му думи.
Да му дадем модел за справяне като разиграем различни ситуации и да му покажем печелившо поведение без влизане в конфликт. Децата са наблюдателни и личният пример, който родителите даваме е от голямо значение за това как ще се справят занапред.
Да му даваме малки задачи, свързани с ежедневните дейности у дома и в социалната среда, които детето само да изпълни, за да се почувства полезно и самостоятелно.
Заедно да разгледаме правилата в новата социална среда (клас) и да обсъдим тяхното спазване и различни стратегии за безконфликтно общуване в училище.
Да се интересуваме от новите му приятели.
Да изслушваме детето.
Да му разкажем какви сме били ние като първокласници (много добре въздействат на децата снимки от ученическите години на родителите, подкрепени със съответните разкази за тях).
Да запишем детето на спорт или извънкласно занимание, което му харесва.
Да общуваме с него по обичаните от семейството начини, за да не се губи така необходимия за емоционалното, а и за социалното израстване на нашия първокласник, контакт дете-родител.
Да му кажем, че винаги може да разчита на нашата помощ, когато има нужда и то да е наясно, че има подкрепата на значимите възрастни в неговия свят.
Да подходим с търпение, спокойствие и обич.

„Изходът от кризата настъпва едва тогава, когато нейната психологическата задача е изпълнена” и детето е намерило своето място сред своите съученици, разбрало е как да се справя с конфликтите само. То се е научило на това с активната намеса на възпитателите – учители, родители. Сега детето вече е готово умствено и емоционално да се включи в учебния процес. И да достигне след няколко години периода на най-бурното си развитие, до следващия скок в израстването и до следващата Трета възрастова криза – Пубертетът.


Статията, публикувана в този блог е авторска и правата върху нея са защитени от
Ако използвате, разпространявате, публикувате текстове или части от тях от този блог Вие сте задължени изрично и ясно да декларирате източника/автора на текста!

08 септември 2014

Трета възрастова криза – Пубертетът.

https://pixabay.com/bg/users/natureaddict-818961/


Пубертет, юношество, тийнейджърска възраст – може би най-обсъжданата, най-проучваната и най-трудната възраст в развитието на индивида. Време на мащабни промени, физически и психически. Преходът от детството към ранната зряла възраст.

Времето за възникване и приключване на пубертета е индивидуално и зависещо от разнообразни фактори като култура, пол и биологично развитие, и учените продължават своите спорове, относно периодиката. Началото е приблизително на 11-13 и продължава до 18-21 години, с различни вариации във възрастта.

Но периодизацията не е от такова значение. По-значимото е какви са промените, как протичат, какво се случва с тялото и с душата на юношата, т. като тийнейджърите преживяват биологични, когнитивни и емоционални промени.

Ще опиша някои от съществените измения на човешкото същество през тази възраст и някои от основните конфликти, които възникват през пубертета, придържайки се основно към книгата „Психология на детското развитие” на професор Иванка Бончева, тъй като там много точно, сбито и конкретно са дадени психичните особености на идивида до края на тази Трета възрастова криза, когато той вече се формира и започва да функционира като Личност.

Какво се случва?

Всичко!
Променят се различни области – идентичност, поведение, полови роли, независимост, ценности, постижения и пр. Промените са огромни, бързи и често трудно приемани от детето в тийнейджърска възраст, променя се тялото, променят се дейностите, които извършва, контактите му, жизнените му концепции.

Трудна възраст за всички, и за тийнейджъра, и за другите юноши и възрастни около него. Трудна, но прекрасна и най-важната възраст в живота на човек, възраст на разрушаване на старата и появата на новата индивидуалност.

Тийнейджърите вече са се адаптирали в света около себе си и сега започват своите „съзнателни опити да адаптират света към повишените си лични потребности.” [стр. 102, Психология на детското развитие, проф. Ив. Бончева]. Според Ф. Долто основен конфликт става борбата между относително ниската степен на психо-социално съзряване и повишената потребност от сексуална идентичност. Сексът е темата, предизвикваща най-силен интерес. Тийнейджърът се сблъсква с „настъпилите телесни промени и с биологичните потребности за освобождаване на сексуалната енергия. Това го прави лесно възбудим, несигурен, понякога уплашен и недоволен от себе си и света около него. [стр.102, Психология на детското развитие, проф. Ив. Бончева].

Настроенията са колебливи, с различни по сила прояви на недоволство, яд, притеснение, страхове и пр. Това е времето, в което най-важната среда за подрастващия са неговите приятели, неговата компания. Започват конфликти с родителите, с учителите и други възрастни в социалното обкръжение на тийнейджъра. Тези конфликти имат своята полза, т. като са основа за придобиване на нови способности на юношата за справяне с тях.

На конфликтна ситуация тийнейджърите могат да реагират с „агресия, чрез самоизолация, по пътя на търсене на нова социално силна и значима личност или чрез вплитане на субгрупа по интереси и потребности (в добрия и лошия вариант)”.

Тийнейджърите водят битка с налаганите им социални норми, те са си най-важни, собственият Аз е от особено голямо значение, отхвърлят семейните ценности, отстояват своята независимост. Това се случва често по неприемлив за възрастните начин. Тийнейджърът иска всичко тук и сега и почти не мисли за последствията. Търси нови модели за подражание.

Опасностите в тази възраст, често неосъзнати от децата са, че понякога се стига до злоупотреби, зависимости от различни психоактивни вещества, безразборни полови контакти и придружаващите ги полово предавани болести, депресивни състояния и пр.

Как да се справим?

Да подходим с търпение, спокойствие, емпатия и обич. Истинско изпитание! Някои възрастни успяват, други не (затова и най-много изписана литература има по темата за пубертета).
Да разговаряме с тийнейджърите като с равни.
Да ги изслушваме (много от тийнейджърите, с които разговарям споделят, че искат именно това – да бъдат чути).
Да ги увлечем да ни съдействат при обсъждането на конфликтни ситуации като им дадем възможност да изложат своята позиция и да обяснят своето разбиране за различните гледни точки в конфликта.
Да се запознаем с приятелите им (без да навлизаме прекалено в личното им пространство).
Да балансираме между свръх контрол и „отпускане на края”.
Да ги включим в някои семейни решения.
Да ги въвлечем различни дейности у дома, в училище и в социума, да им делегираме задължения, права и отговорности, съобразени с възрастта им. В пубертета вече децата са осъзнали насочеността към конкретна трудова дейност и правят своя професионален избор.
 
........................................
 
Оставям края отворен за Вашите предложения и коментари, тъй като темата за тийнейджърството е безкрайна и вълнуваща също като тях, тийнейджърите, нашите деца, нашето утре.


И ще завърша с думите, с които започнах в първата статия за детските кризи - нека подпомогнем децата в техните големи и малки кризи с обич и търпение като им покажем успешни модели за справяне и без да ги притискаме да ги преведем през техните лични революции, за да се научат да се справят сами в следващия етап от своя живот – живота на възрастните.

Както в древната поговорка "Дай на човека риба и ще го нахраниш за един ден. Научи го как да лови риба и ще го нахраниш за цял живот."


Статията, публикувана в този блог е авторска и правата върху нея са защитени от
Ако използвате, разпространявате, публикувате текстове или части от тях от този блог Вие сте задължени изрично и ясно да декларирате източника/автора на текста!

03 септември 2014

Кризата и нейната функция. Кризи в детското развитие.

https://pixabay.com/bg/users/ln_photoart-2780243/


Говорейки за криза в съзнанието на повечето от нас изплува нещо плашещо, травмиращо, нещо, което ни се иска да избегнем, да не се случва, да ни подмине.
Определението за криза е всеизвестно и лесно може да се открие с един клик в Интернет. Ще го цитирам и тук: криза (от древногръцката дума κρίσις - решение, повратна точка) – революция, преходно състояние.
Състояние, при което съществуващите средства за постигане на целите стават неадекватни, като по този начин се създават неочаквани ситуации и проблеми.
Кризата e явление или съвкупност от явления в личен или обществен план, нестабилно или опасно състояние засягащо личност, група, общност или цялото общество. В личен план означава стресово състояние свързано с различни проблеми – здравни, финансови, в семейните отношения и др.
Кризата изважда наяве скритите конфликти и дисбаланси. Тя може да бъде внезапно влошаване, но и внезапно подобрение на нормалното (балансирано) състояние. Всяко внезапно прекъсване на нормалния ход на събитията в живота на един човек, което изисква повторно оценяване на модели на действие и мислене е криза.
Типично за нас, хората, е да обръщаме значително внимание на влошаващото се наше състояние, докато подобрението в него приемаме с положителни емоции и чувства.
При влошено нормално състояние, когато са налице резки отклонения от нормалния ход на живота на индивида, човек изпитва психологическа криза.
Тя е различно по сила и тежест преходно състояние, причинено от заболяване, стрес, травма, емоционално значимо събитие или радикална промяна в личния живот като например смъртта на близък човек, загуба на работа, развод и т.н. (ако се интересувате повече за различната сила на стресовите преживявания, с опция за пресмятане на личния стрес – Скала на стреса на Холмс и Рае от 1967 г.)
Kризисните ситуации се различават по времетраене и сила на въздействие върху индивида. В психологията се споменават три вида кризи – невротични, кризи на развитието и травматични.

Тук ще се спра по-конкретно на кризите в развитието при децата, туй като голяма част от консултациите, които провеждам с родители са свързани именно с тях.

Ние като родители сме нащрек, когато се заговори за възрастови кризи, т. като знаем за тях не само от източните на информация, но ги срещаме на практика в личния си живот, с израстването на нашите деца. Вълнува ни процеса на развитие на детето ни, неговото възпитание, умения за общуване с другите – деца и възрастни, какво се случва при това израстване не само физиологично, но и емоционално.
М. С. Радионова, в „Речник по Клинична психология”, цитирайки редица изследователи на детското развитие, пише, че кризите на израстването при децата са съпътствани от системни промени в сферата на социалните отношения, дейността и съзнанието (Виготски, Леонтиев, El'konin). Тези промени се осъществяват в относително кратък период от онтогенезата (от около една година), който се характеризира с резки психологически изменения.
Формата, продължителността и остротата са различни при всяко дете и зависят от индивидуалните му особености, социалните фактори, възпитателните модели в семейството и социалната общност (детска градина, училище) и пр.

Възрастовите кризи са регулярен процес, обусловен от логиката на личностното развитие и от необходимостта да бъдат разрешени основните възрастови противоречия. (З. Фройд, Е. Ериксон, Л. Виготски, Л. Божович).

„Като психологически феномен кризата се разглежда:
- като социално-психологическа ситуация;
- като особено състояние, имащо своите субективни и обективни характеристики;
- като процес на преживяване”.

Имайки предвид тези характеристики на кризата (в т. ч. на кризите на детското развитие) и знаейки, че това е преходен период, който не може да бъде избегнат, но може да бъде управляван, е добре да сме наясно, че децата имат нужда от нашата подкрепа, разбиране и любов при преминаването през тези техни периоди на израстването.

Децата нямат нашия житейски опит и понякога реагират по не особено приемлив начин (агресивно, автоагресивно) на промените, затова ние, големите, е добре да ги подпомогнем като им покажем успешни модели за справяне, търпеливо и без да ги притискаме да ги преведем през техните лични революции, за да се научат да се справят сами в един следващ етап от своя живот.

Както в древната поговорка "Дай на човека риба и ще го нахраниш за един ден. Научи го как да лови риба и ще го нахраниш за цял живот."

И нека не забравяме, че същинското значение на кризата се корени в китайската дума (и символ) за нея, означаваща "опасност", но и "възможност".

За да отразя периодиката на детското развитие и съпътстващите го кризи ще цитирам най-популярната периодизация, която е посочена в книгата на проф. Ив. Бончева, „Психология на детското развитие”:

  • Кърмаческа възраст – 0-1 г.
  • Ранно детство (яслена възраст) – 1-3 г.
  • Предучилищна възраст – 3-6 г.
  • Ранна училищна възраст – 6-10 г.
  • Средна училищна възраст – 11-14 г.
  • Юношество – 14-18 г

Описаните в литературата кризи в развитието на децата са няколко. Тук ще се спра на три от тях, които условно са наречени Първа, Втора и Трета. В периодиката на детското израстване кризите са повече, но тези трите усещаме с най-голяма сила и за тях са ни нужни повече лични ресурси за справяне. Затова ще наблегна на тях, а именно:





Източници:
1. Интернет, Уикипедия
2. М. С. Радионова, Клиническая психология. Словарь под ред. Н. Д. Твороговой › Что такое Кризис, определение, значение слова, кризис
3. Проф. Ив. Бончева, „Психология на детското развитие”, изд. Славена, Варна, 2013 г.

Статията, публикувана в този блог е авторска и правата върху нея са защитени от
Ако използвате, разпространявате, публикувате текстове или части от тях от този блог Вие сте задължени изрично и ясно да декларирате източника/автора на текста!

02 април 2014

Аутизъм



Аутизъм, или разстройство от аутистичния спектър, се отнася до редица симптоми, характеризиращи се с нарушение на речта и комуникацията, нарушение на социалните умения, повтарящи се поведения и стереотипии, както и с уникални, силни страни и различия.

Тук ще се спра на някои по-конкретни нарушения, въпреки че за аутизмът е характерен изключително широк спектър. Терминът "спектър" отразява голямото разнообразие, както в дефицитите, така и в силните страни, притежавани от всеки човек с аутизъм.

Най-очевидните признаци на аутизма се проявяват между втората и третата година на детето. В някои случаи може да се диагностицира още на 18 месеца. Някои забавяния на развитието, свързани с аутизма, могат да бъдат идентифицирани и още по-рано.

В терапевтичната си практика с деца с нарушения от аутистичния спектър наблюдавам много и различни проявления на състоянието, но най-често срещаните ще се опитам да опиша тук.

В широк смисъл аутъзмът е съвкупнност от нарушения, имащи някои общи симптоми:

Нарушения на речта и комуникацията.

Много от децата от аутистичния спектър не говорят, или изостават в речевото си развитие от своите връстници. В много случаи се наблюдава ехолалична реч (повтарят едно към едно дочути фрази, доста често на английски език), или имат своя автономна реч, неразбираема за околните. Не използват реч за комуникация с другите, при тях липсва инициатива за комуникация.

Нарушение на социалните взаимоотношения.

Децата от аутистичния спектър предпочитат да се самоизолират, често отсъства емоционален контакт с другите, избягват очният контакт и не гледат хората в очите. Не изпълняват инструкции, родителите остават с усещането, че не ги разбират. Имат проблем със социализацията. Изглеждат сякаш не разбират емоциите на другите, често техните емоционални реакции са неадекватни на ситуацията, от бурен протест и крещене могат да преминат в смях. Възможно е да проявяват агресия или автоагресия, гневът им е бурен, взривоопасен.

Повтарящи се, стереотипни поведения.

Интересът към играчки е ограничен, играят стереотипно като с часове може да въртят колелцата на количките, да въртят предмети, да ги подреждат в редичка или да ги движат пред или встрани от очите си. Липсва игра на ужким и имитация. „Пърхат“ с ръчички, тропат или подскачат, или се въртят, или тичат в кръг. Често не харесват промените. Предпочитат да следват един и същ маршрут, да носят една и съща дреха, или да ядат една и съща храна. Възможно е да имат проблем със сдъвкването на някои твърди храни или да предпочитат, или отхвърлят храни с определен цвят.

В повечето случаи имат сензорни дефицити или свръхсетивност: непоносимост към някои силни шумове и звуци, светлини, може да се съпротивляват на докосване или прегръдка, или имат нужда от силно притискане.
При доста от децата с аутизъм се наблюдава ходене и стъпване на пръсти.

Въпреки, че описаните по-горе нарушения в съвкупност са характерни за нарушение от аутистичния спектър, всеки един отделен случай е индивидуален и е необходимо диагностициране от специалист – детски психиатър, консултация с психолог и логопед, с компетенции в областта на аутизма.

При най-малкото съмнение от страна на родителите е добре да се направи консултация с квалифициран специалист, тъй като ранната интервенция е от изключителна важност за развитието на детето.

Ранното диагностициране и своевременното започване на терапия е от голямо значение за развитието и функционирането на детето с аутизъм.

Тази статия не е предназначена за диагностициране или лечение и не трябва да замества консултация с квалифицирани специалисти.

Статията, публикувана в този блог е авторска и правата върху нея са защитени от
Ако използвате, разпространявате, публикувате текстове или части от тях от този блог Вие сте задължени изрично и ясно да декларирате източника/автора на текста!

08 януари 2014

„ПОМОГНИ МИ ДА ГО НАПРАВЯ САМ”, М. Монтесори

https://pixabay.com/bg/users/jump1987-17366959/

автор: Ангелина Костова


Започвам статията с този цитат от Мария Монтесори, тъй като той най-добре описва каква е функцията на психологът и в частност на детският психолог.


За какво е тази статия?
За въпросите и техните решения. За собствените сили на всеки човек при разрешаването на проблеми и конфликтни ситуации. За ролята на детския психолог като проводник за личния ресурс на родителят, отишъл при него да потърси помощ, относно своето дете. За това, че универсална рецепта няма, а всичко е в ръцете на човекът, а психологът е средството, което подпомага активирането на вътрешния човешки потенциал за самопомощ.


За кого е тази статия?
За родителите. Всеки родител, понякога е имал безпокойство относно поведението, настроенията, емоциите, самочувствието, адаптацията на неговото дете. Стигал е до там да вземе решение да се свърже за консултация с детски психолог.


Кога да се обърнем към психолог?
В човешкия живот съществуват различни ситуации. Понякога възникналите трудности в отношенията с детето или промяната в неговото поведение, неговите капризи, лошо настроение, агресивност и др. са само временно явление, което бързо отшумява с израстването и преодоляването на т. нар. възрастови кризи. В такива случаи обикновено няма нужда от консултация с детски психолог.
Но често се срещат и други ситуации, когато периодите на лошо настроение, тъга, агресивно поведение и реагиране, необичайна мълчаливост, стеснителност, неувереност, страхове, реакции на негативни промени в семейството и др. продължават по-дълго време. И родителите не откриват причината или не могат да намерят отговори на въпросите си защо се е променило така тяхното дете. Ситуацията може да се затегне и у детето да се появят хронични заболявания, фобии, кошмарни сънища, проблеми със съня, затруднения в общуването, невротични симптоми. Тогава е необходима консултация с детски психолог.


С какво помага детският психолог?
Детският психолог работи с различни състояния и проблеми. Той е средството, което ще подпомогне родителите да стигнат до причините, породили актуалния конфликт и сами да намерят решенията на проблемите, да открият своите собствени ресурси за справяне с конфликтни ситуации. Детският психолог ще работи с детето, за да открие и то своите актуални качества, сили и ресурси.


Колко бързо се разрешава един проблем?
За това е нужно време тъй като ситуациите не се разрешават мигновено и с вълшебна пръчка. На всички ни е известна поговорката „Крушата си има опашка”. Така и проблемът има своята причина, динамика, която може да се развие като дълга, дълга опашка, която да се влачи безконечно. Нужно е и търпение и съдействие от страна на родителите, както и активно участие в процеса. Съвместната работа на родител и психолог е много важно условие, за постигане на желаната цел.


Работи ли позицията „Ето моето дете, променете го!”?
Често се среща ситуация, в която родителят води детето си при психолога и очаква психологът да го коригира. Такава позиция не работи. Най-напред, преди да започне работа с детето психологът има нужда от родителя – да разговарят, да набере възможно най-много предварителна информация за това, защо родителят се обръща към детския психолог. Особено, когато се касае за дете в ранна детска възраст 0-7 години и ранна училищна възраст до 10-11 години.
За да постигне максимален ефект психологът работи и с родителите, а корекцията при детето на свой ред идва от промяната на родителските нагласи и поведение по отношение на детето, а също така и по отношение на другия родител.


Какво да кажем на детето, отивайки при психолог?

Истината.
Нужно е детето да е информирано, че ще посетите психолог и каква е целта на посещенията. Не е добре да криете къде го водите, или да използвате обяснението, че "ще те заведа при една моя приятелка/приятел, или на гости." За да е ефективна терапията, детето трябва да е подготвено за онова, което ще се случи при психолога и защо се налагат тези срещи.

Как протичат сесиите?
Първата консултация може да е с родителите и детето заедно или да е само с родителите. Прави се планиране на следващите сесии – колко пъти в седмицата и за какъв период от време ще се провеждат, в зависимост от проблематиката.
След това се провеждат срещи с детето, с родителите и детето или само с родителите. С малките деца сесиите са под формата на игра, сюжетно-ролеви ситуации, рисуване, приказкотерапия или друга подходяща методика. Провеждат се и редица тестове в зависимост от заявения проблем. Спонтанната игра на детето е еквивалент на разговора при възрастния. Тя изразява скритите конфликти, страховете, желанията на детето. Наблюдавайки и разбирайки тази спонтанна игра психологът помага на детето да реши своите вътрешни конфликти и да се справи със сложни емоционални ситуации.


Какви са качествата на детския психолог?
Детският психолог трябва да притежава такива лични качества като добронамереност, уравновесеност, да уважава личността на детето, да притежава висок професионализъм, което включва не само психологическо образование, но и постоянно повишаване на неговата квалификация.
Психологът не критикува, не съветва директно, не се стреми да променя хората. Неговата роля е да ги подпомогне сами да открият нужната им промяна.

Помага ли само една консултация?
Да, в някои случаи помага. Понякога в рамките на една сесия родителят, изговаряйки гласно тревогите си, успява да намери решенията, да промени нагласата си и гледната си точка към проблемната ситуация. Така дори една консултация с детски психолог може да даде много.

Ако не останете удовлетворени от консултацията?
Психологът не е човекът с универсалните отговори. Той е средството, проводникът на Вашите собствени сили за справяне с проблемите. Всеки човек, в това число и Вие, и психологът, е уникален в своите състояния, преживявания, поведение и т. н.
Ако усетите неудовлетворение след първата среща не мислете, че проблемът е неразрешим. Просто потърсете своя психолог.

И не забравяйте, че за всяка болка има билка и за всеки проблем има решение. Ресурсите за справяне са в самите Вас, а психологът ще Ви подпомогне да ги преоткриете.


Статията, публикувана в този блог е авторска и правата върху нея са защитени от
Ако използвате, разпространявате, публикувате текстове или части от тях от този блог Вие сте задължени изрично и ясно да декларирате източника/автора на текста!

16 ноември 2013

Интеграция на деца със специални потребности - нагласи и мнения на реални участници в процеса

https://pixabay.com/bg/users/skitterphoto-324082/

























Когато става дума за деца със специални потребности, на преден план излиза въпросът къде да бъдат обучавани те. Родители, учители, специалисти обсъждат този въпрос и търсят най-подходящия вариант за детето, защото безспорно, всяко дете има право да получи образование. Най-важният, може би, документ, на който се позоваваме в такива случаи е Декларацията от Саламанка, подписана от участниците в Световната Конференция „Образованието за хора на със специфични образователни нужди: достъп и качество”, организирана от ЮНЕСКО и проведена в Испания от 7 до 10 юни 1994 г. В тази Декларация се казва, че „всяко дете има основното право на образование и трябва да получи възможност да достигне и овладее приемливо ниво на знания. Освен това „всяко дете има уникални качества, интереси, способности и образователни потребности. Образователните програми трябва да се създават така, че да вземат под внимание широкото разнообразие на тези качества и потребности. ”
В тази Декларация се казва също, че „децата със специални образователни потребности трябва да имат достъп до обикновените училища, които да им осигурят педагогика, насочена към детето и неговите нужди. Обикновените училища, ориентирани към включване на такива деца, са най-ефективното средство за борба с дискриминационните отношения – те създават гостоприемна общност, изграждат толерантно общество и постигат образование за всички. Нещо повече – те осигуряват действено образование за мнозинството от децата и подобряват ефективността и в крайна сметка рентабилността на цялата образователна система. ”

Точно това е и същността на интеграцията на децата със специални образователни потребности – да учат в масово училище, заедно със своите връстници, обградени от достъпна и подкрепяща среда и съобразено с техните възможности обучение, индивидуални образователни програми, ресурсно подпомагане, специалисти, дидактически материали, помагала и т. н.
Съгласно НАРЕДБА № 1 от 23 януари 2009 г. за обучението на деца и ученици със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания са: „децата и учениците с:
- различни видове увреждания – сензорни, физически, умствени (умствена изостаналост), 
- множество увреждания;
- езиково-говорни нарушения;
- обучителни трудности.”

Според цитат, широко разпространен в Интернет „Дете със специални образователни потребности – СОП е синоним на широко използвания в англоезичната педагогическа литература термин children with special educational needs, с който се прави отказ от използваните медицински категории и акцентът се поставя върху образователните нужди на детето и педагогическият аспект на въздействие. Използва се във всички международни документи, издадени от ЮНЕСКО, които се отнасят за децата с увреждания. ”

Тук отново ще се позова на на декларацията от Саламанка, която очертава приоритетните области на интеграцията на децата със специални образователни потребности. Една от тях е Образование в ранна детска възраст. Успехът на интегрираното училище до голяма степен зависи от ранната идентификация, оценка и стимулиране в ранна детска възраст на детето със специални нужди. Това означава в предучилищната възраст на детето да се полагат такива грижи и образователни програми, които да подпомагат ранното физическо, интелектуално и социално развитие на „специалното” дете и готовността му за училище.” На това ниво програмите трябва да включват принципа за интеграцията, да са разработени по специален начин, като съчетават предучилищна дейност и здравни грижи в ранна детска възраст.» [Декларация от Саламанка, Испания, юни 1994 г.]

В България е разработен Национален план за интегриране на деца със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания и той дава следната дефиниция на интегрираното обучение - „процес, при който детето независимо от вида на увреждането е включено в общата образователна среда. Това се осигурява чрез:
- изграждането и функционирането на подкрепяща среда, която включва подходящи архитектурни и социално-битови условия,
- индивидуални образователни програми,
- екип за комплексно педагогическо оценяване,
- специални учебно-технически средства и апаратура, дидактически материали и помагала”.

Националният план се разработва в изпълнение на параграф 34 от Преходните и заключителните разпоредби към Закона за изменение и допълнение на Закона за народната просвета, обхваща периода от 01.01.2004 г. до 01.01.2007 г. и се актуализира в края на всяка учебна година.

Говорейки за интегрирано обучение, срещаме и формулировката приобщаващо образование. В различните източници на информация се срещат и двете дефиниции. Каква е разликата?

Специалистите, работещи в областта правят разлика между интегрирано обучение и приобщаващо образование. Те подчертават, че при интегрираното обучение очакванията децата да се обучат, променят, да се адаптират и да са в състояние да отговарят на стандартите в общообразователната система, докато целта на приобщаващото образование е да се промени самата система, така че да отговаря адекватно на разнообразието от ученици с различни нужди.[”Интегрираното обучение – от концепцията към практиката”, април-септември 2006 г. – изследване на Фондация “Спасете децата – Обединено Кралство”, Център за приобщаващо образование, стр. 2]

По този начин приобщаващото образование се дефинира като един всеобхватен процес, включващ компонентите:

- Достъпност на общообразователните училища не само като физическа възможност за присъствие на децата в училище.
- Достъпност и адекватност на учебната програма и съдържание.
- Съответстваща форма на преподаване на учебния материал. 

Вече стана дума, че всяко дете има право на образование и то трябва да му бъде осигурено. Равният достъп до образование обаче не означава еднаква грижа спрямо всички деца, а диференциране на грижата спрямо техните различни потребности. За онези деца, които нямат равен старт, и част от които са децта със специални образователни потребности, е необходимо да се полагат специални грижи с оглед тяхното пълноценно участие в образователния процес.

Качественото образование предполага непрекъснато надграждане на знания и умения с оглед максимално развитие на потенциала на всяко дете и възможност за пълноценна социална реализация. От една страна, образованието трябва да позволи да се развие заложеното у всяко дете. То трябва да насърчава проявлението и максималното развитие на способностите на детето, както в процеса на обучение (натрупване на знания и формиране на умения), така и в процеса на възпитание (развитие на личността). От друга страна, системата на училищното образование трябва да създава условия за добра социална реализация, както в професионален, така и в личностен план. Детето трябва да може да реализира в максимална степен своите житейски планове, като зачита правилата и не накърнява правото на другите да реализират своите житейски планове.

Равният достъп до качествено образование означава осигуряване на достъп на всички деца до съизмеримо по качество образование. Държавата е тази, която осигурява възможността децата да посещават училища със съвременна материално-техническа база и с квалифицирани учители, където те да получават образование, съответстващо на потребностите на съвременния живот.[НАЦИОНАЛНА ПРОГРАМА ЗА РАЗВИТИЕ НА УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ И ПРЕДУЧИЛИЩНОТО ВЪЗПИТАНИЕ И ПОДГОТОВКА (2006 – 2015 г.), стр.8 и 9]
Каква е реалността? Или какви са обществените нагласи по отношение на интегрираното образование на деца със специални образователни потребности. Използвам като база за разсъждения едно изследване* на Агенция за маркетингови и социални проучвания «Алфа Рисърч» от 2006 г., където за маркирани нагласите на различните участници в процеса на интегрираното образование [“ОБЩЕСТВЕНИ НАГЛАСИ И ОТНОШЕНИЕ КЪМ ПРИОБЩАВАЩОТО ОБРАЗОВАНИЕ” – изследване на агенция Алфа Рисърч, май 2006 г., стр. 8-13]:

1. Нагласите на децата: Децата в норма от масовите училища изявяват готовност да общуват и приемат деца с нарушения в развитието в своите класове. В много от случаите те вече имат личен опит от общуване с деца със СОП и са по-склонни да приемат различието. Децата с СОП също имат желание да общуват с деца от масовите училища, но не изявяват желание да отидат да учат в такива. Тяхното предпочитание е по-скоро за съвместни дейности и ин ициативи извън учебния процес.

2. Нагласите на родителите: При родителите на деца в норма съществуват две групи нагласи. Преди да се спра на тях искам да отбележа високата подкрепа за интегрирането на децата с нарушения в развитието. Подобна нагласа в голяма степен е резултат от нарастващата през последните години активност на различни организации, за които е важен въпроса за интегрирането на децата с нарушения в развитието, отношението обществото към тях и достъпността на образователната система.
Нагласите на родители на деца в норма, спрямо децата със СОП зависи от разбирането на родителите за самия образователен процес.
Има родители, които смятат, че образованието е пренос на информация, който става по-интензивен с порастването на децата.
Така те пречупват интегрирането на деца със СОП през начина по който то влияе на темпото на учебния процес и, оттам според тях, върху качеството му. Тук се забелязва отклонение от тяхната подкрепа за интегрирано образование. Те смятат, че интегрирането може да доведе до забавяне на образователния процес и трудности за самото дете със СОП. Но и тук личният опит от общуване с деца с нарушения в развитието силно засилва разбирането, приемането и толерантността към тях. При родители, които нямат такъв опит, интеграцията на деца със СОП изглежда като предпоставка за нарушения учебния процес.
Други родители възприемат образованието не само като преподаване и получаване на знания, а и като процес на създаване на умения и ценности. За тях е важно децата им да чувство на разбиране към различето и толерантност. Те отбелязват своята недостатъчна информираност по въпросите на интегрираното оучение и нуждите на децата с нарушения в развитието.
Ситуацията при родителите на деца със СОП е малко по-различна. Общата им нагласа е в подкрепа на интегрираното обучение. Те смятат, че всички възможности за това трябва да бъдат използвани.
В същото време, много от тях не подкрепят закриването на помощните училища и са на мнение, че трябва да продължат да съществуват като алтернатива. За тях те не са източник на проблеми и те дават висока оценка на работата на учителите там. Гледат на помощните училища като на нужен партньор в живота и обучението на техните специални деца. Голяма част от родителите на деца със СОП се опасяват, че интегрираното обучение на техните деца в общообразователните училища може да се провали напред във времето. Ако така се развият нещата, те искат да са сигурни в съществуването на специализирана организация, на която да могат да разчитат за подкрепа на своите деца и я откриват в лицето на помощните училища.
Въпреки че отчитат положителна промяна по отношение на приемането на „различните” им деца, те имат силното усещане за враждебност и неразбиране, както от обществото, така и от много учители в масовите училища.
Самите родители искат децата им да успеят да се интегрират успешно в масово училище, когато това е възможно, но не изясняват при какво положение би се активирал защитният им механизъм по отношение на децата.
Все пак, повечето родители изпитват загриженост за съдбата на своите деца и за тяхната способност да станат независими и самостоятелни. Това изглежда е водеща мотивация за включване в масовите училища.

3. Учителите (учители в общообразователни училища и учители в специализирани училища): Те имат различно отношение към интеграцията на деца със СОП в масово училище. Почти всички учители от общообразователни училища, които са взели участие в проучването са имали личен опит с обучаването на децата със СОП в своите класове в масовото училище. Въпреки, че процесът на приобщаващо образование е започнал, голяма част от тях са получили информация основно от медиите, а информация от вътрешни специализирани източници почти липсва.
„За учителите от общообразователните училища основният проблем е липсата на информация и подготовка да работят с деца с нарушения в развитието. Именно тук би могла да бъде съществената роля на НПО, които да подготвят учителите при работата им с деца СОП.
За учителите и директори от специализираните училища основният проблем не е в загубата на работното им място. За тях като експерти по-важният въпрос е, че първо, включването на деца с нарушения в развитието не може да е масово (не всички деца могат да се интегрират успешно в масовите училища и те са категорични, че това не е въпрос само на нарушение; деца с еднакви увреждания, еднакъв медицински статус биха могли да бъдат в различна степен податливи и готови за интеграция).” [“ОБЩЕСТВЕНИ НАГЛАСИ И ОТНОШЕНИЕ КЪМ ПРИОБЩАВАЩОТО ОБРАЗОВАНИЕ” – изследване на агенция Алфа Рисърч, май 2006 г., стр. 13]
Те подкрепят интегрирането на деца със СОП в масовите училища, но са на мнение, че закриване на специализираните училища би могло да има негативен ефект.
Специализираните училища според тях са важни, тъй като имат ресурс да подготвят децата за интеграция, а ако процесът на интеграция бъде провален за някое дете е важно родителите да имат вариант и да се обърнат отново към специализираното училище.
„На практика, учителите от специализирани училища без да са против приобщаващото образование се чувстват в конфликт и срещу политиките на НПО и официалните институции, защото в тях те не виждат приоритет на индивидуалният подход и преценка, а разчитат, зад действията и промените в нормативната база, зад медийните публикации и материали, стремеж към „тотална” интеграция, която от тяхна гледна точка е напълно невъзможна и дори вредна.” [“ОБЩЕСТВЕНИ НАГЛАСИ И ОТНОШЕНИЕ КЪМ ПРИОБЩАВАЩОТО ОБРАЗОВАНИЕ” – изследване на агенция Алфа Рисърч, май 2006 г., стр. 13]

Реалността е следната - имаме обща подкрепа на политиката, но мненията се разминават в оценките „интеграция, приобщаване”, на „кого” и „доколко”.

В разговор с педагогическия съветник на училище, интегриращо деца със СОП тя сподели:
„Тенденцията е децата със специални образователни потребности да стават все повече и да се налага да бъдат интегрирани деца с все по-тежки състояния. В нашето училище базата не е подходяща за физически увредени деца, няма рампи и асансьори, достъпът на инвалидни колички до класните стаи е практически невъзможен.
Друг проблем е, че учениците са много и няма стаи за отдих на децата със СОП, а аз смятам, че такива стаи трябва да има. При нас се обучават няколко деца със специални потребности, които нямат физически увреждания. Ресурсният учител много помага на тези деца в обучението, но за тях е задължително да имат асистент, поради различни поведенчески проблеми. Не бива да пренебрегваме и емоционалната страна. Имаме добър пример с дете със СОП, което е любимецът на класа. Децата се надпреварват да му помагат и да го обгрижват. Детето е прието от тях, от учителите, от родителите и се чувства пълноценно и спокойно. В неговия случай бих казала, че интеграцията е успешна. Заслуга за това имат и неговите родители, които не бягат и не отхвърлят проблема му, приели са го такъв, какъвто е, дали са ни всичката нужна информация и ние успешно можем да работим с детето като се водим от състоянието, потребностите му и ритъмът на усвояване на учебния материал. Но има и родители на деца със СОП, които не искат да видят проблема. Отричат го, не са склонни да се консултират със специалисти. Така за всички е трудно, учителите нямат на какво да се опрат и как да реагират, водят се по външната проява на нещата, например неприемливо поведение. Децата също са по-склонни да проявят агресия в отговор на такова поведение. Когато сме наясно с диагнозата на дете със специални потребности ни е по-лесно да работим с него и да му осигурим необходимите грижи, обучение и внимание.”

Разговарях и с бащата на дете с нарушения от аутистичния спектър, посещаващо масово училище.
Той споделя своя опит и своите разсъждения за интегрирането на своето дете в масова учебна среда, които ще предам със съкращения. Бащата е на мнение, че „по принцип училището е отговорно за детето (в случай, че то спазва училищните правила). Това означава, че училището се грижи за децата в норма. Детето ми е в първи клас и има учител, който в първите няколко месеца не разрешаваше децата да излизат от стаята сами. После започна да пуска по-будните по двама или трима да ходят някъде - до тоалетна, до столовата и т.н.
С децата със СОП има няколко варианта:
1) Ако детето е с ТЕЛК и диагноза му назначават ресурсен учител, който обаче няма да може да го взима през цялото време. Когато имат по-трудни деца, ресурсните учители правят програмите си така, че на по-големите ученици обръщат по-малко внимание, а на по-малките - повече. Зависи от броя на децата със СОП в училище и от броя на ресурсните учители.
2) Някои учители разрешават присъствието на ресурсен учител или родител в клас, други - не. Това е тяхно право. Работата на ресурсния учител е да подпомага това, което не е било свършено в клас. Това означава в най-общия случай работа с детето върху уроците, които са му трудни в ресурсния кабинет, а ако учителката е съгласна - и в клас. Последното е важно за деца с аутизъм, тъй като те имат проблеми в социализацията.
3) Възможно е учителят да разреши влизането на родител с детето в часовете или родителя да стои пред стаята като влиза, само ако има проблем. Идеята е това с времето да отпадне - детето да се успокои и родителя постепенно да спре да идва в училище и да тръгне на работа. Това понякога се случва, но понякога - не. Зависи от детето и от учителката. Ако тя е твърде строга с него, детето ще започне да прави кризи и ще му бъде трудно да стои само в клас. По принцип тя е длъжна да го пази. Както е длъжна и охраната. Само че на практика не го правят и не жертват интересите на 25, заради 1. Така че го оставят да си ходи където иска, ако знаят, че родителят е в коридора или пред училището. Ако пък родителят ги е уверил, че оставя детето на техните грижи, много вероятно е да му създават значителни трудности - да му се обаждат по няколко пъти на ден за щяло и нещяло, докато не го накарат да идва всеки ден да оправя инциденти. Така практически го задължават да стои там. Най-добре е, ако детето е спокойно и може само да внимава за себе си. Или пък ако учителката е на място (но такива са малко).
Мисля, че няма готови решения. Освен това условията се променят в движение. Аз не съм голям оптимист.”


Използвана литература:
1. Декларация от Саламанка, Испания, юни 1994 г.
2. НАРЕДБА № 1 от 23 януари 2009 г. за обучението на деца и ученици със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания
3. Национален план за интегриране на деца със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания
4. ”Интегрираното обучение – от концепцията към практиката”, април-септември 2006 г. – изследване на Фондация “Спасете децата – Обединено Кралство”, Център за приобщаващо образование
5. Национална програма за развитие на училищното образование и предучилищното възпитание и подготовка (2006 – 2015 г.)
6. Обществени нагласи и отношение към приобщаващото образование – изследване на агенция Алфа Рисърч, май 2006 г.

Статията, публикувана в този блог е авторска и правата върху нея са защитени от
Ако използвате, разпространявате, публикувате текстове или части от тях от този блог Вие сте задължени изрично и ясно да декларирате източника/автора на текста!