Публикации

Сензорна кутия, пълна с боб и дребни играчки

Изображение
Боб за игра?! ДА! Тази сензорна кутия държи класацията в моята практика! Децата ровят вътре и търсят малките "съкровища". Тук съм използвала малки Стикита, които децата ми колекционираха. В тази кутия те са плодове и зеленчици, и Смърфове, има и подскачащи топчета.   Вие може да си сложите вътре, всичко мъничко и подходящо за игра, каквото имате. Бобът може да се замени с леща, грах, царевични зрънца или да се комбинират заедно.                                                                                                                        снимка: Личен архив снимка: Личен архив Бобът е хладен на допир, гладък и приятен на пипане. Кутията е подходяща не само за сензорна стим...

Кинетичен пясък

Изображение
Кинетичният пясък е толкова забавен!

Сензорни кутии

Изображение
Сензорните кутии са изключително лесни за направа и са чудесно забавление за малките деца. Освен, че са много интересни и приятни за игра, те имат и други ползи – подпомагат развиването на  фината моторика , ученето, концентрацията на вниманието, мисленето, развиват въображението и др.   Когато играта е споделена с други деца или с възрастни, тя подпомага емоционалното развитие, комуникацията, изгражда способности за извършване на съвместни дейности. Чрез стимулиране на сетивата, тези кутии насърчават здравословното развитие на мозъка, насищат сетивната система с усещания и й носят така полезната сензорна информация за заобикалящия детето свят. Особено подходящи са за деца със сензорни дефицити.

Система за комуникация, чрез размяна на картинки PECS.

Изображение
Психолог Ангелина Костова На много хора, които страдат от разстройство от аутистичния спектър често им е трудно да използват езика и речта по целенасочен начин, за да изразят себе си или да поискат нещо от хората около тях. За тази цел е разработен PECS. Това е комуникационно средство за хора с нарушение в комуникацията, например аутизъм . Тази система им осигурява в голяма степен независима комуникация. Съществуват различни системи за комуникация между хора, които по някаква причина не използват реч. В тази кратка статия ще дам само основна информация за системата PECS. И не, за да я рекламирам, а защото в своята практика от първо лице съм се уверила в ползите от нея. Обучих се да работя по система ПЕКС в „Карин дом“, Варна, където се намира един от най-добрите екипи от специалисти, работещи с деца с нарушения от аутистичния спектър. За децата с аутизъм , а и за тези, при които има нарушение на речевите способности, системата PECS е полезна, тъй като чрез нея те могат да бъдат запоз...

Първа възрастова криза - Кризата на ината

Изображение
автор: Ангелина Костова Настъпва на около две и половина, три годишна възраст (според особеностите на всяко едно дете може да е по различно време, понякога и на около 4 годишна възраст). Това е т.нар. бебешки пубертет или още „Кризата на ината” [стр.92, Психология на детското развитие, проф. Ив. Бончева]. В този период детето иска да направи всичко само. То вече е подготвено за своята самостоятелност и започва да изпробва своите възможности – да се катери, да кара колело, да скача от високо, да рита топка, да се опитва да рисува върху лист, а защо не и върху стените, масата и където намери, да се храни и пие от чаша самостоятелно, да се съблича и събува, да се облича и обува, да контролира физиологичните си нужди и т. н. Говорът се развива, изреченията стават сложни, започват разнообразните въпроси и влизането на детето в различни роли у дома, в детската градина, навън. Започва да се състезава с другите деца. То активно играе с играчки, но и с наличните му предмети вкъщи и много обич...

Втора възрастова криза – Кризата на първокласника.

Изображение
автор: Ангелина Костова Детето вече е преминало през предучилищната възраст. То е развило своята социална компетентност, станало е самостоятелно (но все още се нуждае от подпомагане, контрол и присъствие на възрастен в различни житейски ситуации). Дейностите, които извършва стимулират активното му внимание, емоциите му са по-устойчиви. Детето е осъзнало своя пол. То използва съзнателно речта, и разказва минали събития или чути/прочетени истории. Става все по-любознателно. Фантазиите и страховете му са по-мащабни. Вече се е отделило от майка си и общува с други възрастни и с деца. Действията му са не така импулсивни. Започва неговото обучение в училище. Детето се сблъсква с нови изисквания, правила и норми. Какво се случва? До този момент то се е ориентирало в семейните норми, разширени при повечето деца с тези от детската градина. С тръгването в първи клас, освен новите правила и изисквания, се появява и авторитета на учителя. „Ученето е не просто занимаване с нещо ново и различно...

Трета възрастова криза – Пубертетът.

Изображение
автор: Ангелина Костова Пубертет, юношество, тийнейджърска възраст – може би най-обсъжданата, най-проучваната и най-трудната възраст в развитието на индивида. Време на мащабни промени, физически и психически.  Преходът от детството към ранната зряла възраст. Времето за възникване и приключване на пубертета е индивидуално и зависещо от разнообразни фактори като култура, пол и биологично развитие, и учените продължават своите спорове, относно периодиката. Началото е приблизително на 11-13 и продължава до 18-21 години, с различни вариации във възрастта. Но периодизацията не е от такова значение. По-значимото е какви са промените, как протичат, какво се случва с тялото и с душата на юношата, т. като тийнейджърите преживяват биологични, когнитивни и емоционални промени. Ще опиша някои от съществените измения на човешкото същество през тази възраст и някои от основните конфликти, които възникват през пубертета, придържайки се основно към книгата „Психология на детското развитие” на пр...