Публикации

Проблеми с храненето при децата. Преяждане или отказ от храна. Как да подходим?

Изображение
Проблемите с храненето при децатa (преяждане, избягване на храна) могат да доведат до сериозни последствия, ако не се регулират навреме. Всички сме изпитали негативните емоции, когато детето ни се е противило на храната, или пък е прекалявало с нея. Всички ние, като родители, сме се питали къде грешим и сме преминали през чувството си за вина и безпомощност. В тази статия, съвсем накратко ще разгледам двата крайни варианта на нарушение в храненето при децата, а именно преяждането и отказът от храна. Преяждане - причини и решения. Емоционалният фактор е една от възможните причини за прекаляването с храна. Възможно е детето да е подложено на стрес в средата си (детска градина, училище). Или е подложено на натиск или отхвърляне от връзстниците си. Или реагира чрез храната на проблеми в семейството. Навици, като например хранене пред екран, награди с храна, липса на баланс в храната и др. Как да реагираме? Ето няколко идеи: Структуриране храненето ,  като е добре да има 3 основн...

Мамо, скучно ми е!

Изображение
Какво да правим, когато детето скучае? Дали веднага да се впуснем да му създаваме игри, забавления или занимания или да го оставим да поскучае? Много деца напоследък са постоянно заети с най-различни занимания, курсове, уроци, кръжоци и пр. След денят в детската градина или в училище, те отиват на организирани от възрастните места, където научават нови неща и придобиват различни нови умения, планирани от родителите им. Често ние, родителите, измисляме какви ли не дейности, само и само детето да не скучае. Това, разбира се е много хубаво, но ... когато се появи думата „но“, значи много хубаво не е на хубаво. И затова в тази статия ще се опитам да реабилитирам скуката. Скуката има своите положителни страни и е важна за общото развитие на децата. Всъщност децата не могат дълго да скучаят. Дори, когато не правят нищо, те пак правят нещо, но тогава действието идва отвътре навън и липсва задължителният елемент, който присъства в наложените от възрастните занимания. Оставяйки дете...

Дълбок натиск – техника за успокояване на свръхстимулираната нервна система при деца с нарушения от аутистичния спектър.

Изображение
В практиката ми много родители споделят, че децата им с нарушение от аутистичния спектър , често са неспокойни, силно раздвижени, изпадат в пристъпи на гняв и раздразение, заспиват трудно или спят неспокойно, проявяват различни особености в поведението и др.  По време на срещите ни аз прилагам различни техники за релаксация на свръхвъзбудимата нервна система на децата с аутизъм . Много от тях могат да бъдат извършвани и от родителите у дома, тъй като е необходимо да се прилагат по-често, а не само, когато детето посещава терапия.  В тази статия синтезирах информация от различни източници, която би била в помощ на родителите.  Малко пояснения, преди да опиша техниката дълбок натиск  и нейните ползи за сензорна интеграция  – уравновесяване на нервната система на детето Децата и възрастните с аутизъм , както и тези с други нарушения в развитието е възможно да имат дисфункционална сензорна система – SID, разстройствo на сензорната обработка (сензорно интегра...

Сензорна кутия, пълна с боб и дребни играчки

Изображение
Боб за игра?! ДА! Тази сензорна кутия държи класацията в моята практика! Децата ровят вътре и търсят малките "съкровища". Тук съм използвала малки Стикита, които децата ми колекционираха. В тази кутия те са плодове и зеленчици, и Смърфове, има и подскачащи топчета.   Вие може да си сложите вътре, всичко мъничко и подходящо за игра, каквото имате. Бобът може да се замени с леща, грах, царевични зрънца или да се комбинират заедно.                                                                                                                        снимка: Личен архив снимка: Личен архив Бобът е хладен на допир, гладък и приятен на пипане. Кутията е подходяща не само за сензорна стим...

Кинетичен пясък

Изображение
Кинетичният пясък е толкова забавен!

Сензорни кутии

Изображение
Сензорните кутии са изключително лесни за направа и са чудесно забавление за малките деца. Освен, че са много интересни и приятни за игра, те имат и други ползи – подпомагат развиването на  фината моторика , ученето, концентрацията на вниманието, мисленето, развиват въображението и др.   Когато играта е споделена с други деца или с възрастни, тя подпомага емоционалното развитие, комуникацията, изгражда способности за извършване на съвместни дейности. Чрез стимулиране на сетивата, тези кутии насърчават здравословното развитие на мозъка, насищат сетивната система с усещания и й носят така полезната сензорна информация за заобикалящия детето свят. Особено подходящи са за деца със сензорни дефицити.

Система за комуникация, чрез размяна на картинки PECS.

Изображение
Психолог Ангелина Костова На много хора, които страдат от разстройство от аутистичния спектър често им е трудно да използват езика и речта по целенасочен начин, за да изразят себе си или да поискат нещо от хората около тях. За тази цел е разработен PECS. Това е комуникационно средство за хора с нарушение в комуникацията, например аутизъм . Тази система им осигурява в голяма степен независима комуникация. Съществуват различни системи за комуникация между хора, които по някаква причина не използват реч. В тази кратка статия ще дам само основна информация за системата PECS. И не, за да я рекламирам, а защото в своята практика от първо лице съм се уверила в ползите от нея. Обучих се да работя по система ПЕКС в „Карин дом“, Варна, където се намира един от най-добрите екипи от специалисти, работещи с деца с нарушения от аутистичния спектър. За децата с аутизъм , а и за тези, при които има нарушение на речевите способности, системата PECS е полезна, тъй като чрез нея те могат да бъдат запоз...